Sensitiv eller?

23. februar 2022

Alder:
7 mdr.

Sensitiv eller?

Hej Helen

Den lille er nu over 7 mdr gammel, og jeg synes stadig hun er en rigtig stor udfordring!

Hendes refluks er heldigvis aftaget, men det er så også det eneste positive udvikling jeg reelt kan sætte en finger på!

Hun er nu ret mobil, og kan møve sig rundt, komme op og sidde af sig selv, det er dog lidt svære at komme ned og ligge igen, uden hun gokker sit hoved ( meget lidt) jeg prøver altid at tage af for store slag, men vil stadig gerne ha hun oplever at sku tage fra, så hun kan øve sig i at komme ned selv. Så hun har aldrig rigtig slået sig.
Men selv det mindste gok så græder hun, og jeg mener rigtig gråd/skrigende/tåre og snot, jeg trøster/ afleder/ aer og ved ved ikke Hva, men det kan tage alt fra 15-45 min før hun falder ned igen.

Vi ammer stadig “meget” ca 5 gange om dagen, til natten og 2-4 gange pr nat.

Vi har forsøgt os med BLW, da hun ikke er fan af at blive maddet, og vil ikke nogle af de mange moser/grøder jeg har forsøgt at lave.
Men hun vil gerne div pasta, frugt og vafler.

Hun kan ikke tåle mælk, da det forværre hendes refluks betydeligt, så jeg har lidt svært ved at få nok kalorier i hende ved fast føde, hun takker tydeligt af når hun er mæt, så jeg tilbyder hende mad 4-6 gange pr ...

Annonce

... dag.

Hendes lure (hvor skal jeg dog starte)

Hendes morgen lur er stadig ofte i bæreselen, i forbindelse ned jeg aflevere storesøster. ( vågentid ca 2 timer)
Næste lur er igen efter 2-3 timer vågen, men altid med gråd og uro, selv om jeg synes jeg prøver at læse hendes træt signaler, prøver jeg jo også at skabe en rutine med hvor pr hun sover, men da hendes vågen tid svinger så meget og varigheden af hendes lure svinger fra 25 min til 2 timer, så lykkedes det aldrig at finde en rytme.

Alt efter hvornår og hvorlænge hendes formiddagslur var, så kommer der enten 1 eller 2 kortere lure mere hen på efter middagen og aftenen. Igen altid med gråd og skrigeri, hun går fra legende, udforskende og opmærksom til træt, pivende og utilfreds på få minutter.

Hun kommer i seng ml 19:30 og 20, hvor en putningen tager alt ml. 10 og 45 min. Hun sover så reelt “hele” natten, da hun ammer i sovende. Og så vågner hun ml 6 og 7.

Jeg synes bare jeg er PÅ hele dagen i forsøger på at holde hende i godt humør, hjælpe hende med at sove/forlænge lure, udforske mad, øve motorik og leg. Og alligevel sidder jeg med følelsen af at hun ikke erni trivsel da hun græder så meget, og af så “lidt”

Nogle input til ændringer?

Hilsen
En udkørt mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor